پروازهای هواپیمایی ایران به سوئد موقتا متوقف شد

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، هما، از توقف موقت پروازهای خود به سوئد خبر داد.

به گزارش روز جمعه، ۲۱ دی، در خبرگزاری مهر، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به «مشکلات اعلام‌شده» از سوی سازمان هوانوردی سوئد این تصمیم را اتخاذ کرده است.

بر اساس این اطلاعیه که به این «مشکلات» هیچ اشاره‌ای نکرده، پروازهای شرکت هما به مقصد دو شهر استکهلم و گوتنبرگ تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که یک فروند بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ هواپیمای بین‌المللی اوکراین، در بامداد چهارشنبه دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام در مسیر کی‌یف، در صباشهر از توابع شهرستان شهریار سقوط کرد.

پس از افزایش احتمال ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با پدافند موشکی ایران و نگرانی‌ها از ناامن بودن آسمان کشور، شرکت‌های عمده هواپیمایی اروپا از جمله لوفتانزا و شرکت اتریش ایرلاینز، پروازهای خود به ایران یا بر فراز این کشور را برای مدتی لغو کردند.

یک هواپیمای شرکت لوفتانزا نیز که در مسیر فرانکفورت به تهران پرواز می‌کرد، روز پنج‌شنبه گذشته، پس از توقف در پایتخت رومانی به اتریش تغییر مسیر داد.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران سرانجام، پس از چند روز فشار بین‌المللی، روز شنبه، ۲۱ دی، در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی پرواز تهران-کی‌یف، «به‌دلیل خطای انسانی مورد اصابت» موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفته است.