هشدار در مورد وضعیت جسمی وخیم محمد نوری‌زاد در زندان

کمیته حمایت از بیانیه تکمیلی ۱۴ کنشگر سیاسی از وخامت در وضع جسمی محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی، به دلیل اعتصاب غذا و دارو خبر داد.

در بیانیه این کمیته آمده که آقای نوری‌زاد «در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت پرونده و بلاتکلیفی‌اش، علیرغم ابتلا به بیماری‌های متعدد در اعتصاب غذا و دارو به سر می‌برد... و در طول هفته گذشته چندین بار بیهوش شده و به دلیل وخامت حال و افت شدید فشار خون دو بار به بیمارستان منتقل شده است.»

Your browser doesn’t support HTML5

گفت‌وگو با همسر محمد نوری‌زاد


در این بیانیه به نقل از فاطمه ملکی، همسر آقای نوری‌زاد، آمده که این فعال سیاسی «شرایط مناسبی ندارد، به علت این که هواخوری مناسبی ندارد، گویا اتاق‌شان دیوارهای بلندی دارد و الان ۵ ماه است که بلاتکلیف به سر می‌برند و در اعتراض به این شرایط، به ملاقات نمی‌آیند و تلفن هم نمی‌زنند.»

خانم ملکی با توجه به «سابقه» بیماری قلبی و اوضاع جسمانی همسرش، مسئولیت حفظ جان محمد نوری‌زاد را بر عهده قوه قضاییه و وزارت اطلاعات عنوان کرد.

کمیته حمایت از بیانیه ۱۴ کنشگر سیاسی و مدنی نیز ضمن محکوم کردن «رفتار ضد انسانی و وحشیانه» جمهوری اسلامی با زندانیان سیاسی و عقیدتی، از جمله محمد نوری‌زاد، خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط وی شده است.

چهارده تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه، خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین در قانون اساسی کشور شدند.

امضاکنندگان این بیانیه که آن را خطاب به مردم نگاشته‌ بودند با اشاره به ضرورت کنار گذاشتن «تمایلات مصلحت‌جویانه»، از «مردم و فعالان و اندیشمندان دلسوز» خواسته‌اند «با صراحت تمام پای به میدان گذارده و با درخواست تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای رهبری که هر روز بر حدود اختیارات به ناحق خود می‌افزاید، پیش‌قراول این حرکت ملی باشند.»

پس از انتشار این بیانیه، مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی برخوردهای شدیدی با امضاکنندگان آن داشتند.