بریتانیا سفیر ایران را در پی بازداشت موقت سفیرش احضار کرد

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در

در پی بازداشت چندساعته راب مک‌ایر سفیر بریتانیا در ایران طی روز شنبه، وزارت خارجه بریتانیا حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در این کشور، را احضار کرد.

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران مدعی شده بودند سفیر بریتانیا در محل اعتراضات «مشغول سازماندهی»‌ بوده و بازداشت شده است.

آقای مک‌ایر روز یک‌شنبه خود در توئیتی نوشت: «تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم! من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای #PS752 بودند رفتم. طبیعیست که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آنها بریتانیایی بودند. پس از ۵ دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعار دادن کردن محل را ترک کردم.»

وی گفته است بازداشتش نیم ساعت بعد، در محل دیگری اتفاق افتاده است.

سخنگوی دولت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد وزارت خارجه این کشور با احضار سفیر ایران، اعتراض شدید خود را به بازداشت موقت آقای مک‌ایر اعلام کرده است.

وی گفته‌است بازداشت مک‌ایر برخلاف کنوانسیون وین است و باید تحقیقات پیرامون این موضوع انجام شود: «ما از ایران می‌خواهیم تضمین کامل دهد که دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد».

پیشتر دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، تأکید کرده بود که بازداشت مک‌ایر «بدون دلیل و توضیح» بوده و «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» محسوب می‌شود.

جوزپ بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز یکشنبه اعلام کرد: «بسیار نگران بازداشت موقت سفیر بریتانیا در ایران هستیم. احترام کامل به کنوانسیون وین یک ضرورت است».