هشدار تازه آمریکا به کشتی‌های تجاری در مورد «تهدیدهای» ایران

عبور ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن از تنگه هرمز

در پی افزایش تنش‌ میان تهران و واشینگتن، ایالات متحده روز سه‌شنبه به کشتی‌های تجاری در داخل و اطراف خلیج فارس در مورد تهدیدهای احتمالی هشدار امنیتی داد و گفت که در صورت ورود نیروهای ایرانی به عرشه آنها با ناوگان پنجم آمریکا تماس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایالات متحده در این پیام هشدار داد که «افزایش فعالیت نظامی و تنش‌های سیاسی در این منطقه همچنان تهدیدهایی جدی برای کشتی‌های تجاری ایجاد می‌کند.»

در این پیام آمده است: کشتی‌هایی که از خلیج فارس، خلیج عمان و تنگه هرمز عبور می‌کنند... ممکن است با تداخل جی‌پی‌اس یا اختلال در ارتباطات مواجه شوند.»

مقام‌های آمریکایی در این پیام نوشته‌اند که برخی از کشتی‌ها از «برقراری ارتباطات توسط اشخاص ناشناسی که ادعا می‌کنند کشتی جنگی آمریکایی یا متعلق به ائتلاف هستند» خبر داده‌اند.

در این پیام هشدار همچنین آمده‌ است کشتی‌هایی که توسط نیروهای ایرانی با آنها تماس گرفته می‌شود باید خود را شناسایی کنند و بگویند مطابق قوانین بین‌المللی اقدام می‌کنند.

ایالات متحده به این کشتی‌ها توصیه کرده است که اجازه ندهند نیروهای ایرانی به عرشه آنها وارد شوند، اما در برابر آنها به زور هم مقاومت نکنند و بلافاصله با ناوگان پنجم ایالات متحده که در بحرین مستقر است تماس بگیرند.

متن این پیام افزوده است که «در کنار این تهدیدات، امکان محاسبه غلط یا شناسایی اشتباه هم هست که می‌تواند به اقدامات تهاجمی منجر شود.»