اسماعیلی: در تجمعات چند روز اخیر ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، روز سه‌شنبه گفت که در جریان اعتراضات سه روز گذشته در شهرهای ایران «حدود ۳۰ نفر» بازداشت شده‌اند.

شهرهای متعدد ایران طی سه روز گذشته شاهد اعتراض گسترده به سرنگونی هواپیمای مسافری تهران-کی‌یف بود که بر اثر آن ۱۷۶ نفر جان باختند.

این معترضان در شعارهای خود خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و حذف طبقه روحانیت از سیاست ایران شدند.

پیش از غلامحسین اسماعیلی، مسئولان جمهوری اسلامی آماری از بازداشتی‌های این اعتراضات نداده بودند اما شوراهای صنفی دانشجویان کشور از بی‌خبری از چند دانشجوی بازداشتی به این قرار خبر داده بود: محمدامین حسینی، دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل، محمد اسماعیلی، دانشجوی رشته عکاسی دانشگاه تهران، صلاح غریبی، دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه و نبی تردست، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه.

به گزارش ایسنا، سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد این‌ که «آیا اتباع دیگری در میان آنها بوده‌اند یا خیر؟» گفت: «غیر از سفیر انگلستان گزارشی از بازداشت سایر اتباع نداشته‌ایم.»

اشاره او به بازداشت چندساعته راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران، در روز شنبه است. آقای مک‌ایر اعلام کرده که تنها به مراسم یادبود کشته‌شدگان حادثه هواپیما رفته بوده و «در هیچ تظاهراتی» شرکت نکرده است.

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به پرسش مجدد خبرنگاری مبنی بر این‌ که «آیا سلبریتی هم در میان بازداشتی‌ها بوده‌اند؟» گفت: «برای ما سلبریتی و غیرسلبریتی فرقی نمی‌کند و دستگیری توسط ضابطان در صورت مشاهده جرم انجام شده است.»