نماینده مجلس: سیاست ما این است که جعبه سیاه در ایران بماند

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در ایران

فرج‌الله رجبی، نماینده مجلس می‌گوید جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در ایران می‌ماند و بازخوانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم او گفته است وزارت راه و شهرسازی در صدد این کار است و این سیاست ایران است.

این در حالی است که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، بر انجام تحقیقات شفاف و مستقل درباره علت سرنگونی این هواپیما با شلیک دو موشک سپاه پاسداران تاکید کرده، روز ۲ بهمن از ایران خواست تا اجازه دهد جعبه سیاه هواپیما ساقط شده اوکراینی برای بررسی به فرانسه فرستاده شود.

با این حال مقام‌های دولت ایران اصرار دارند که جعبه سیاه در ایران بازخوانی شود.

هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در مسیر تهران- کی‌یف روز ۱۸ دی‌ماه گذشته توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند که شمار زیادی از آنها شهروند کانادا بودند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران پیش از این گفته بود مقام‌های مسئول در حال «آماده‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار» ضروری در زمینه بازخوانی جعبه سیاه هستند و اگر در «بازگشایی و پردازش اطلاعات به مشکلی بخورند، ممکن است خودشان تصمیم بگیرند چگونه از سایر کسانی که امکانات دارند کمک گرفته شود».

در خبری دیگر، شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور امروز یک‌شنبه برخی خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی درباره باز نشدن چرخ هواپیمای مسیر تهران -استانبول را تکذیب کرد.

این شرکت در اطلاعیه‌اش نوشته است که خلبان پرواز شماره ۹۷۱۶ مسیر تهران-استانبول پس از پرواز و اطلاع‌یافتن از یک نقص فنی جزئی، تصمیم به بازگشت به فرودگاه مهرآباد و بازبینی فنی می‌گیرد.

بر اساس این اطلاعیه، هواپیما در مسیر بازگشت برای کاهش وزن اقدام به مانور کاهش سوخت در فضای تهران کرد و سپس در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و «پرواز جایگزین اختصاص داده شد».