واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به تحریم صالحی

علی اکبر صالحی در این تصویر در نوامبر ۲۰۱۸ در بروکسل

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، تحریم رئیس این سازمان از سوی ایالات متحده را «بی‌ارزش» توصیف کرد و گفت این اقدام «از روی استیصال آمریکاست».

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در روز بیستم بهمن ماه آقای صالحی و کل سازمان انرژی اتمی ایران را تحریم کرد.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته «سازمان انرژی اتمی نقش مهمی در نقض تعهدات هسته‌ای ایران دارد» و رئیس این سازمان نیز «شخصا کار نصب سانتریفوژهای جدید پیشرفته برای گسترش ظرفیت غنی‌سازی را دنبال کرده است».

بیشتر در این باره: آمریکا علی اکبر صالحی و سازمان انرژی اتمی ایران را تحریم کرد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران بار دیگر موضع تهران را تکرار کرده که برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی «صلح آمیز» است و افزوده این برنامه «با قوت هر چه بیشتر ادامه خواهد یافت».

آقای کمالوندی می‌گوید «آمریکا با خروج از برجام و نقض عهدی که صورت داد به هیچ وجه در جایگاهی نیست که بخواهد نسبت به نحوه اجرای تعهدات ایران اظهار نظر کند».

دولت دونالد ترامپ در بهار سال گذشته از توافق اتمی شکل‌گرفته در دولت باراک اوباما و پنج قدرت جهانی با ایران خارج شد و خواستار دستیابی به یک توافق جامع‌تر است. آقای ترامپ توافق قبلی را «فاجعه‌آمیز» توصیف کرده و دولت او می‌گوید این توافق در نهایت مانع دستیابی تهران به سلاح اتمی نخواهد شد و جلوی «فعالیت‌های مخرب» جمهوری اسلامی در منطقه را نگرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی تا کنون هیچ تمایلی به مذاکره دوجانبه با آمریکا نشان نداده‌است.

علاوه بر افزایش تحریم‌ها، تنش‌های نظامی بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی نیز روندی فزاینده گرفته است.

روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه داد تا به همکاری با سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهند تا «روند دستیابی تهران به سلاح اتمی را سخت‌تر کند».

معافیت‌های همکاری اتمی این چند کشور عضو برجام برای ۶۰ روز دیگر تمدید شده است.