موسوی: راه‌اندازی کانال مالی سوئیس نشانه‌ تحریم دارو و غذا است

سخنگوی وزارت خارجه ایران راه اندازی کانال مالی ایران – سوئیس را نشانه تحریم غذا و دارو دانست.

عباس موسوی در توئیتی نوشت که دولت آمریکا «به رغم ادعاهای واهی خود» راه نقل و انتقال بانکی برای واردات دارو و مواد غذایی را «عملا بسته است»، اقدامی که «بر خلاف رای» دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد راه‌اندازی این کانال مالی «رسما تایید» این امر است که «دارو و غذا هم تحریم است در حالی‌ که نباید باشد».

آقای موسوی همزمان با راه اندازی کانال مالی ایران – سوئیس نیز گفته بود که ایران «چیزی به نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسد» چرا که تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

سفارت سوئیس در تهران روز یکشنبه، ۱۴ بهمن، اعلام کرد حدود ۱۸۰هزار بسته «داروی مورد نیاز پیوند اعضا» وارد فرودگاه امام تهران شده است.

با این حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته است این کانال کمتر از اجرای دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است که به آمریکا دستور داده حق ندارد از ورود غذا و دارو به ایران ممانعت کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بارها گفته است واشینگتن تغییری در صدور مجوزهای عمومی برای صادرات دارو و اقلام بشردوستانه به ایران نداده و از صادرات این اقلام به ایران استقبال می‌کند.