آژانس بین‌المللی انرژی: رشد انتشار دی‌اکسید کربن متوقف شده است

شانچی، چین

آژانس بین‌المللی انرژی با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود می‌گوید برخلاف انتظارها، رشد جهانی میزان انتشار دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۱۹ متوقف شده و افزایشی نشان نمی‌دهد.

بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۳ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوخت‌های فسیلی در جهان تولید شده‌است.

بر اساس این گزارش که سه‌شنبه از سوی این نهاد بین‌المللی منتشر شده، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایشی نداشته که عمده علت آن رشد تولید برق از منابع تجدیدپذیر است. تولید گازهای گلخانه‌ای در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ روند افزایشی داشت.

آمریکا و اروپا سهمی چشمگیر در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان داشته‌اند. میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا و اروپا در سال گذشته به ترتیب ۱۴۰ میلیون تن و ۱۶۰ میلیون تن کاهش یافته است.

تولید گازهای گلخانه‌ای آمریکا طی یک دهه گذشته یک میلیارد تن کاهش یافته است.

کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای ژاپن نیز ۴۵ میلیون تن بوده، اما دیگر کشورها، به‌ویژه کشورهای آسیایی تولید این گازها را که سهمی چشمگیر در گرمایش زمین دارد، افزایش داده‌اند.

اگرچه ایران سهمی زیر یک درصدی در تولید ناخالص جهانی دارد، اما جزو ۱۰ کشور بزرگ انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای جهان است.

ایران در سال ۲۰۱۸ تنها ۷۲۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن از منابع سوخت‌های فسیلی تولید کرده است. دی‌اکسید کربن از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که باعث گرمایش زمین می‌شود. هنوز آمارهای جدید دربارهٔ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران در سال گذشته میلادی منتشر نشده است.