عربستان: هرگونه تحول در روابط ما با اسرائیل پس از برقراری صلح با فلسطینیان خواهد بود

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی

وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است که هر گونه تحول در روابط کشورش با اسرائیل تنها بعد از برقراری صلح میان فلسطینیان و اسرائیل خواهد بود.

فیصل بن فرحان این سخن را شنبه ۲۶ بهمن در همایش امنیتی مونیخ و در پاسخ به پرسش گزارشگر روزنامه اسرائیلی معاریو بیان کرده است.

وی گفته است صلحی که بعد از آن عربستان بتواند تحولی در روابط با اسرائیل ایجاد کند، باید بر اساس شرایط مورد نظر فلسطینیان باشد.

فیصل بن فرحان به طرح صلح آمریکایی «معامله قرن»، که دونالد ترامپ آن را ماه گذشته برای حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی ارائه کرد، اشاره نکرده است. فلسطینیان این طرح را «خیانت نابخشودنی» نامیده و به‌شدت آن را رد کرده‌اند.

نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل تأکید دارند که تحولات پشت پرده در مناسبات کشورشان با امیرنشین‌های خلیج فارس ناشی از «نگرانی مشترک از ایران» است و آنها به این باور رسیده‌اند که اسرائیل دشمن آنها نیست.

اما ملک سلمان، پادشاه سعودی، ماه گذشته در گفت‌وگو با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفته بود که موضع عربستان در حمایت از خواسته‌های فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل، «تغییر نکرده است».

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته از تلاش برای انجام دیداری در آینده میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی منتشر کردند؛ وزیر خارجه عربستان این امر را رد کرده بود.

از سوی دیگر، به گزارش جروزالم پست، یک هیئت از یهودیان آمریکا هفته گذشته دیدار آشکار از عربستان داشت.