افزایش «۳۲ درصدی» هزینه زندگی کارگران ایران

Iran - Two Workers.

اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار در آخرین نشست خود پس از هفته‌ها بحث و بررسی، هزینه ماهانه زندگی خانوارهای کارگری را تعیین و روی رقم چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان به توافق رسیدند.

پارسال این کمیته، هزینه ماهانه زندگی خانوارهای کارگری را ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در نظر گرفته بود و سال ۹۶ هم این رقم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

بدین ترتیب، از نظر این کمیته هزینه زندگی کارگران در سال جاری نسبت به پارسال ۳۲ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که مرکز آمار می‌گوید تورم ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه نسبت به دور مشابه پارسال ۳۷ درصد افزایش یافته و معلوم نیست چرا کمیته دستمزد شورای عالی کار رشد هزینه کارگران ایران را کمتر از رشد قیمت کالاها و خدمات برآورد کرده است.

پارسال حداقل دستمزد کارگران ۳۶.۵ درصد افزایش یافته بود و با مشخص شدن هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران شورای عالی کار در سه هفته پایانی سال وارد مذاکرات دستمزد سال ۱۳۹۹ خواهد شد.

کارگران علاوه بر افزایش هزینه زندگی با معضل بیکار شدن نیز دست به گریبان هستند.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری در ایران در سال ۹۶ حدود ۱۴.۵ درصد بود و در سال جاری به ۱۷.۴ درصد خواهد رسید که بعد از آفریقای جنوبی و سودان بالاترین رقم در جهان است. این رقم در سال‌های پیش رو همواره افزایش خواهد یافت و تا چهار سال آینده به ۲۰.۶ درصد خواهد رسید.