مجازات حبس و شلاق برای انتشار خبر «کذب» درباره کرونا

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد افرادی که درباره ویروس کرونا در ایران «اخبار کذب» منتشر کنند، به یک تا سه سال حبس و شلاق محکوم می‌شوند.

به گزارش روز چهارشنبه، هفتم اسفند، در خبرگزاری رسمی مجلس، خانه ملت، حسن نوروزی گفت: «انتشار اخبار کذب پیرامون ویروس کرونا کشور را به تعطیلی کشانده و هزاران میلیارد خسارت اقتصادی ایجاد می‌کند.»

این نماینده حبس و شلاق برای این افراد را بر اساس قانون مجازات اسلامی، و بنا بر مجازات اتهام «نشر اکاذیب» عنوان کرد.

آقای نوروزی در ادامه شیوع ویروس کرونا را «مقطعی» دانسته، اما اضافه کرد که تعطیلی کارخانجات و مجتمع‌های تجاری بزرگ، می‌تواند هزاران میلیارد به اقتصاد کشور خسارت وارد کند.

وی همچنین هشدار داد که رعب و وحشت ناشی از «اخبار کذب» درباره کرونا در مردم، باعث تعطیلی مدارس شده و شرایطی را فراهم کرده که «کودکان به ناچار تابستان نیز برای جبران این وقفه ایجاد شده به مدرسه بروند.»

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا هم به نقل از وحید مجید، رئیس پلیس سایبری ایران نوشته که «۲۴ شایعه‌پراکن فضای مجازی» درباره بیماری کرونا دستگیر شده‌اند.

این مقام بلندپایه پلیس همچنین اضافه کرده که «۱۱۸ نفر از کاربران» هم در این زمینه مورد «تذکر و ارشاد» قرار گرفتند.

روز سه‌شنبه نیز مقام‌های قضایی چند استان از جمله اصفهان به افرادی که به انتشار «شایعه» درباره کرونا در فضای حقیقی و مجازی دست می‌زنند هشدار داده بودند.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران هم با اشاره به تشکیل قرارگاه ویژه پدافندی ویروس کرونا در ناجا، گفته است پلیس فتا «سه نفر» را که در تهران اقدام به ایجاد «رعب و وحشت» در مورد این ویروس کرده بودند، شناسایی و بازداشت کرده است.