هشدار یک نهاد جمهوری اسلامی نسبت به ادامه حملات ترکیه به نیروهای ایرانی در سوریه

گلوله‌باران در سوریه از سوی ادوات زرهی ترکیه

نهادی که خود را «مرکز مستشاری ایران در سوریه» معرفی می‌کند روز شنبه در بیانیه‌ای نسبت به ادامه حملات نیروهای ترکیه به مواضع نیروهای جمهوری اسلامی در شمال سوریه، هشدار داد.

«مرکز مستشاری ایران در سوریه» نهادی است که پیش از این ذکری از نام آن در رسانه‌ها به چشم نمی‌خورد.

بیانیه این نهاد پس از آن انتشار می‌یابد که هواپیماهای ترکیه روز شنبه مواضع نیروهای جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان وابسته به آن را در سوریه بمباران کردند.

این بمباران پاسخی بود به حمله هوایی ارتش سوریه در ادلب که منجر به کشته شدن ۳۳ سرباز ترکیه شد.

مرکز مستشاری نظامی ایران در بیانیه خود می‌گوید نیروهای جمهوری اسلامی جهت حفظ جانِ سربازان ترکیه از روز جمعه دستور گرفته‌اند که نظامیان ترکیه را در ادلب هدف قرار ندهند، با این همه به نوشته این بیانیه «گلوله‌باران توپخانه‌ای مواضع و مراکز و پایگاه‌های نیروهای ایران از سوی ارتش ترکیه در سوریه همچنان ادامه یافته است».

مرکز مستشاری نظامی ایران در سوریه در بیانه خود همچنین نوشته است که نظامیان ترکیه «در منطقه ادلب در تیررس نیروهای نظامی ما هستند و به راحتی می‌توانستیم انتقام بمباران مراکزمان را از آنها بگیریم اما در پاسخ به دستورات صادر شده از فرماندهان‌مان خویشتن‌داری کرده‌ایم.»

خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داد که در حمله ارتش ترکیه به مرکز فرماندهی گروه حزب‌الله در نزدیکی شهر «سراقب» در استان ادلب، دست‌کم ۹ نیروی شبه نظامی کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

مرکز مستشاری ایران در نخستین بیانیه مطبوعاتی خود اشاره‌ای به تلفات نیروهای ایرانی در جریان حملات ترکیه نکرده است.