حبس و شلاق، مجازات «لیسیدن اماکن مذهبی» در ایران

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، لیسیدن زیارتگاه‌ها در ایران و انتشار تصویر و فیلم‌ این عمل را مصداق «نشر اکاذیب» دانست که برای آن مجازاتی از دو ماه تا دو سال حبس در نظر گرفته می‌شود.

آقای نوروزی روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، به خبرگزاری ایسنا گفت علاوه بر این، برای این افراد تا ۷۴ ضربه شلاق هم در نظر گرفته می‌شود.

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که افرادی به بهانه «واهی» بودن موضوع ابتلا به ویروس کرونا در اماکن عمومی از جمله زیارتگاه‌ها و مخالفت با بستن این اماکن، چالشی راه‌اندازی کرده و با لیسیدن ضریح حرم معصومه در قم و حرم امام رضا در مشهد، ویدئوهای آن را در فضای مجازی منتشر کردند.

این اقدام آنها انتقادهای بسیاری را در فضای مجازی ایجاد کرد و شماری از چهره‌های سیاسی نیز به آن واکنش نشان دادند.

اندکی بعد نیز خبرگزاری‌های ایران بدون ارائه جزئیات گزارش کردند که این دو نفر بازداشت شده‌اند.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در واکنش به اقدام این افراد گفت: «نشر این گونه اعمال نشر یک کار خلاف واقع علیه نهاد رسمی یعنی دولت است، چرا که دولت تصمیم گرفته است با تشکیل ستادی از شیوع این ویروس در جامعه جلوگیری کند.»

به گفته وی، «پس افرادی که به این رفتارهای نامتعارف دست می‌زنند و این موضوع را منتشر می‌کنند با نشر این کذب و این امر خرافه علیه مقامات رسمی کشور کار خلاف واقع انجام می‌دهند.»

بوسیدن و لمس اماکن مقدس در میان شیعیان کاری رایج است، اما پیش از این ویدئو یا عکسی از لیسیدن این اماکن از سوی زائران منتشر نشده بود.