با ملخ‌‌های مهاجم به جنوب ایران «فقط با سم‌پاشی» می‌توان مقابله کرد

آفت ملخ تاکنون مناطق شرق آفریقا را در نوردیده و به ایران و پاکستان رسیده است.

در پی ورود آفت ملخ‌های صحرایی مهاجم به استان‌های جنوبی ایران، سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرد به دلیل «حجم بالای ریزش ملخ‌ها» هیچ روشی جز سم‌پاشی برای مقابله با آن کارساز نیست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رضا میر، سخنگوی این سازمان، روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، با بیان این‌ که این آفت استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان را درگیر کرده، گفت حجم ریزش ملخ به‌ گونه‌ای است که پس از پایان سم‌پاشی لایه‌ای به قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر از ملخ‌ بر زمین می‌ماند.

آقای میر استفاده از روش‌های بیولوژیک مانند رهاسازی اردک یا زنده‌گیری ملخ‌ها را به دلیل گستردگی آفت و زمان‌بر بودن روش‌ها ناکارآمد خواند و گفت: میزان خسارتی که در صورت فرصت دادن به آفت ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از خسارت جانبی استفاده از سموم شیمیایی است.

بنا به گزارش سازمان ملل، هجوم گسترده ملخ‌های صحرایی ممکن است به‌ دلیل فصل گردبادها در سال ۹-۲۰۱۸ باشد که موجب بارش زیاد باران در شبه‌جزیره عرب شد و دست‌کم سه نسل تخم‌ریزی بی‌سابقه ملخ‌ها را در پی داشت.

ملخ‌های صحرایی به‌‌ دلیل تغییرات اقلیمی ناگهانی ممکن است رفتار طغیانی از خود نشان دهند و برای پیدا کردن غذا دسته‌جمعی از محلی به محل دیگر هجوم بیاورند.

اوایل سال جاری نیز ایران با چنین آفتی مواجه شد و دست‌کم به ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های شـش استان جنوبی ایران آسیب زد.