انتقاد از «جلوگیری بحرین» از بازگشت ۱۳۰۰ گردشگر بحرینی از ایران

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید دولت بحرین از بازگشت بیش از یک‌هزار نفر از شهروندان خود که به عنوان زائر و گردشگر به ایران آمده‌اند، خودداری می‌کند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند، در خبرگزاری مهر، آقای موسوی گفته که حدود ۱۳۰۰ نفر از شهروندان بحرینی که به ایران آمده‌اند، «به دلیل تجاهل دولت بحرین نسبت به رسیدگی به وضعیت‌شان، مجبور به اقامت طولانی و ناخواسته» در ایران شده‌اند.

این مقام وزارت خارجه ایران، رفتار دولت بحرین در قبال این شهروندان خود را «غیرمسئولانه» خوانده، و بدون اشاره به جزئیات، «تبعات تاخیر» در این زمینه را متوجه دولت بحرین دانست.

آن‌ طور که وی گفته، درخواست بازگشت این ۱۳۰۰ نفر به بحرین، در راستای اقدامات وزارت امور خارجه برای بازگشت شهروندان خارجی به کشورهای متبوع خود در چارچوب اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه از ابتلا به ویروس کرونا طرح شده است.

آقای موسوی اضافه کرد با وجود آن که «بسیاری از کشورهای منطقه»، با همکاری مسئولان ایرانی، برای بازگرداندن اتباع خود اقدام کردند، دولت بحرین هیچ گونه اقدامی به منظور بازگرداندن اتباع خود نکرده و «پیشنهادهای ارائه شده از سوی برخی را نیز نپذیرفته است».

او توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

در همین حال در ادامه انتشار اخباری از انتقال ویروس توسط ایرانی‌ها به کشورهای دیگر روز چهارشنبه مشخص شد که اولین نمونه‌های کشور مجارستان نیز متعلق به دو شهروند ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتور اوربان، رئیس‌ جمهوری مجارستان در فیس‌بوک خود نوشت که آزمایش کرونای دو دانشجوی ایرانی که در این کشور مشغول به تحصیل هستند، مثبت بوده و این دو مورد، نخستین نمونه‌های ابتلا به کرونا در این کشور است.