اعطای مرخصی به ۷۰ هزار زندانی برای جلوگیری از شیوع کرونا

اصغر جهانگیر، رئيس سازمان زندان‌های ایران گفته است پس از بخشنامه رئيس قوه قضائیه، برای جلوگیری از شیوع کرونا ۷۰ هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند.

او که بامداد دوشنبه ۱۸ اسفند در جلسه شورای عالی قضایی سخن می‌گفت، از جداسازی زندانیان با سابقه بیماری‎های زمینه‎ای و کنترل شرایط بهداشتی به عنوان فعالیت‌های این سازمان برای مقابله با کرونا نام برده است.

در پی شیوع روزافزون ویروس کرونا در ایران و در واکنش به درخواست‌ها برای حفظ جان زندانیان، رئيس قوه قضائیه علاوه بر دستور مرخصی مشروط و محدود برای برخی زندانیان خواستار آن شد که از «صدور قرارهای تأمین منجر به بازداشت، جز در موارد ضروری اجتناب شود».

در همین حال برخی اعضای خانواده زندانیان سیاسی با صدور بیانیه‌ای وضعیت بهداشت و اخبار مربوط به شیوع کرونا در زندان را «نگران‌کننده» خوانده و خواستار «آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران» شده‌اند.

خانواده ۱۴ زندانی زندان اوین نیز در نامه‌ای به ابراهیم رئيسی، رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه بخشنامه شامل این افراد نشده، از او خواسته‌اند با صدور «دستور ویژه» زمینه را برای آزادی موقت این افراد فراهم کند.