حمله اهالی پاپوآ گینه نو به پناهجویان در پایتخت این کشور

یکی از بازداشتگاه‌های پناهجویان در پاپوآ گینه نو

پناهجویانی که از جزیره مانوس پاپوآ گینه نو به پایتخت این کشور، پورت مورزبی، منتقل شده‌اند می‌گویند که در کمتر از یک ماه هدف دو حمله خشونت‌آمیز از سوی ساکنان محلی قرار گرفته‌اند.

هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ پناهجو در انتظار تعیین تکلیف از سوی استرالیا در اردوگاه‌هایی که این کشور در پاپوآ گینه نو و جزیره نائورو برپا کرده به‌ سر می‌برند.

گروهی از این پناهجویان ایرانی هستند.

دو تن از این پناهجویان به روزنامه بریتانیایی گاردین گفته‌اند که در هر دو حمله، گروهی از مردان محلی با در دست داشتن چاقو، میله آهنی و سنگ، اقامتگاه پناهجویان را محاصره کرده و تهدید کرده‌اند که پناهندگان را می‌کشند.

بنا بر این گزارش، این حملات دو مجروح به‌جا گذاشته است.

طی دو سال گذشته گروه‌هایی از پناهجویان از نقاط مختلف جزیره مانوس به بندر مورزبی منتقل شده‌اند و ده‌ها نفر از آنها نیز در حال گذراندن روند اسکان مجدد برای انتقال و زندگی در آمریکا هستند.

بازداشت پناهجویان قایق‌سوار، اعزام آنها به اردوگاه‌های خارج از خاک استرالیا، و همچنین شرایط نگهداری آنها، مدت‌هاست هدف انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر، سازمان ملل و شماری از کشورهای جهان است.

با این حال سیاستمداران محافظه‌کار مدافع این طرح در استرالیا می‌گویند چنین سیاست‌هایی در عمل مهاجران غیرقانونی را از سفر به استرالیا بازمی‌دارد و نهایتاً از جان باختن تعدادی بیشتر جلوگیری می‌کند.