مسمومیت با الکل جان شش نفر را هم در شیراز گرفت

تاکنون بدترین وضعیت مسمومیت با الکل مربوط به استان خوزستان است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز جمعه، ۲۳ اسفند، از مسمومیت ۹۰ نفر با الکل در استان فارس طی ۲۴ ساعت اخیر خبر داد و گفت شش نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبری، معاون درمان دانشگاه پزشکی شیراز همچنین با بیان این‌ که حال هفت نفر از مسموم‌شدگان وخیم است، افزود که تنها هشت نفر مرخص شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از این ۹۰ نفر، ۵۳ نفر از شهروندان شیراز و ۳۷ نفر از دیگر شهرهای استان فارس هستند.

در پی شیوع استفاده از نوشیدنیِ الکلی تقلبی با تصور مقابله با ویروس کرونا، تاکنون ده‌ها نفر در استان‌های متعدد جان خود را از دست داده‌اند.

روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفته بود: «افراد سودجو داخل متانول وایتکس ریخته، آن را بی‌رنگ می‌کنند که عوارض جدی مانند کوری دارد و باعث می‌شود بخش عمده‌ای از افراد نیز دیالیز شوند.»

با این حال برخی پزشکان ادعا می‌کنند آن‌ چه پایه ساخت مشروب الکلی خانگی قرار گرفته الکل سمی متانول نیست، بلکه همان الکل اتانول است، اما «برخی شرکت‌های تولیدی با این تصور که اتانول فقط در‌ فرآورده‌های موضعی استفاده می‌شود، دو مرحله خالص‌سازی را از فرآیند تولید حذف کرده‌اند و همین باعث بروز فاجعه شده است».

مقامات رسمی پزشکی و بهداشتی درباره این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

هشدار: مصرف خوراکی یا غرغره کردن الکل اتیلیک (اتانول) و الکل متیلیک (متانول) با هدف پیشگیری از ویروس کرونا یا درمان آن خطر مسمومیت و مرگ به همراه دارد.