برخورد با ۱۵۰ نفر در فارس به خاطر «انتشار شایعات کرونا»؛ بازداشت دو نفر به خاطر «قم‌هراسی»

سازمان اطلاعات استان فارس از «برخورد ارشادی و قضایی» با ۱۵۰ نفر که آنها را «عاملان انتشار شایعات مرتبط با کروناویروس در استان» خواند خبر داد.

روشن نیست که چه تعداد از این افراد بازداشت شده یا برای آنها پرونده قضایی باز شده است.

بنابر گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان اطلاعات سپاه فارس همچنین تهدید کرده است با افرادی که «بخواهند در این برهه زمانی خاص» اقدام به «تشویش اذهان عمومی» کنند «برخورد قاطع قضایی» خواهد کرد.

روز شنبه نیز حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، از بازداشت مجموعا ۲۷ نفر در هفته‌های اخیر به اتهام «نشر اکاذیب مرتبط با کرونا» در تهران خبر داده بود.

از سوی دیگر معاون استاندار قم درباره آنچه «قم‌هراسی» خواند هشدار داد و گفت دو نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند که یکی از آنها را پلیس فتا در ارومیه دستگیر کرده است.

بیژن سلیمان‌پور درباره اصطلاح «قم‌هراسی» توضیح روشنی نداد اما تاکید کرد: «پاداش تدین و انقلابی بودن مردم قم این نباید باشد که خط دشمن دنبال شود».

وی همچنین به خبرنگاران گفت مکاتباتی با دبیرخانه شورای امنیت کشور و ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره صورت گرفته است.

شهر قم کانون اولیه شیوع کرونا در ایران به شمار می‌رود اما به رغم درخواست‌های فراوان، مقام‌های مذهبی این شهر، از جمله محمد سعیدی، امام جمعه و نماینده رهبر در قم و رئيس تولیت حرم معصومه، با قرنطینه شدن یا هرگونه اعمال محدودیتی برای این شهر مخالفت کردند.