انتقاد وزیر سابق بهداشت از مدیریت مقابله با کرونا؛ «از اواخر آذر نگرانی‌ام را به مسئولین ارشد گفتم»

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشین بهداشت ایران، با انتقاد از نحوه مدیریت بحران کرونا گفت از اواخر آذرماه امسال «نگرانی و پیشنهادات» خود را به اطلاع مسئولین ارشد کشور رسانده بود.

آقای قاضی‌زاده روز یکشنبه سوم اسفند در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: «من از اوایل دی‌ماه و بلکه اواخر آذرماه امسال نگرانی و همچنین نظرات و پیشنهاداتم را به سمع و نظر مسئولین ارشد کشور، از جمله رئیس جمهور محترم ... رسانده‌ام».

وی با اشاره به اینکه به خاطر حساسیت‌ها، «نصحیت محرمانه» را موثرتر از «اظهار نظر علنی» می‌داند نوشته است: «ناچارم عرض کنم که اکثر تلاش‌هایم تاکنون کم‌ثمر بوده» و «با شیوه‌های موجود، این میهمان خودخوانده به این زودی‌ها رفع مزاحمت نمی‌کند و همچنان قربانی خواهد گرفت».

با وجود گزارش‌های متعدد درباره شیوع مرگ‌ومیرها در قم در دی‌ماه، مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش ورود کرونا به ایران نشدند و سرانجام ۳۰ بهمن این موضوع را تایید کردند.

با اینکه شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله معاون وزیر بهداشت، تلویحا پذیرفته‌اند که «قدری تأخیر» در اعلام شیوع کرونا بوده است، نوشته حسن قاضی‌زاده هاشمی نخستین اظهار نظر یکی از مقامات پیشین است که مشخصا به اواخر آذر و اوایل دی اشاره می‌کند.

با این حال خبرگزاری ایرنا نوشته است «یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهور» اظهارات وزیر سابق بهداشت درباره ارائه نظراتش به رئیس جمهور در اواخر آذر را «تایید نکرد».