مسمومیت با الکل در ایران همچنان قربانی می‌گیرد

یک قربانی مسمومیت با الکل در اهواز بر تخت بیمارستان

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان فارس روز پنج‌شنبه، ۷ فروردین، از ادامه روند صعودی آمار مسومیت با الکل در این استان خبر داد و اعلام کرد تا امروز ۷۴ نفر در استان بر اثر مسمومیت با الکل جان باخته‌اند.

محمدجواد مرادیان، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی فارس، به خبرگزاری ایسنا گفت که تاکنون، ۶۰۶ مورد مراجعه به مراکز درمانی به دلیل مسمومیت الکلی در فارس گزارش شده و شمار قربانیان در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر بوده است.

پیشتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، شمار قربانیان مصرف الکل صنعتی و تقلبی در ایران را تا سوم فروردین‌ماه ۲۶۷ نفر اعلام کرده بود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین خبر داده بود که تا سوم فروردین‌ماه ۲۱۹۷ نفر به دلیل نوشیدن الکل صنعتی یا تقلبی مسموم شده‌اند.

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی مردم با تصور اشتباه تأثیر آن در جلوگیری از ابتلا به این ویروس به مصرف الکل رو آورده‌اند، اما به دلیل صنعتی بودن نوع الکل مصرفی یا تقلبی بودن آن دچار مسمومیت‌های شدید، در برخی موارد منجر به مرگ، شده‌اند.

روز پنج‌شنبه یک مقام بهداشتی در شهر ساوه نیز از افزایش قربانیان الکل به سه نفر خبر داد و گفت از ۲۶ نفر که الکل متانول مصرف کرده بودند، ۱۶ تن به دلیل آسیب‌دیدگی کلیه دیالیز شدند.

روز گذشته نیز دادستان بوشهر از درگذشت دو جوان ۲۴ و ۲۷ ساله بر اثر مصرف الکل در عسلویه خبر داد و اعلام کرد پنج تن دیگر نیز مسموم و در بیمارستان بستری شدند.

در این زمینه، سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، همچون دیگر پزشکان گفته است که احتمال دارد الکل‌های موجود در بازار از نوع سمی متانول‌ باشد که با وایتکس بی‌رنگ شده‌اند.

آقای کشمیری همچنین تأکید کرده است که الکل صنعتی به هیچ وجه به درد ضدعفونی نمی‌خورد و فقط الکل طبی برای این کار مفید است.

نوشیدن الکل صنعتی یا تقلبی خطر جانی دارد و ممکن است مصرف‌کننده را نابینا کند یا کلیه‌ها را از کار بیندازد و باعث مرگ شود.