در شورش در زندان عادل‌آباد شیراز «کسی فرار نکرده است»

کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس گفته است در جریان شورش در زندان عادل‌آباد شیراز «اقدام به فرار» گزارش نشده است.

او که روز دوشنبه ۱۱ فروردین با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده، علت شورش را درگیری زندانیان با «جرائم خشن و خاص» در دو بند از زندان عادل‌آباد دانسته است.

او گفته این زندانیان «مشمول هیچ‌گونه تسهیلاتی نمی‌شوند» و در جریان این شورش « اقدام به شکستن برخی نرده‌ها و دوربین‌های مداربسته کردند».

در جریان بحران کرونا، مسئولان قضایی اقدام به دادن مرخصی به برخی زندانیان کردند. قوه قضائیه ایران می‌گوید این اقدام را برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها انجام داده و تاکنون ۱۰۰هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند.

در همین حال، در روزهای گذشته در برخی زندا‌ن‌ها، زندانیان در اعتراض به اعزام نشدن به مرخصی و شرایط زندان دست به اعتراض و شورش زدند.

زندان‌های تبریز، الیگودرز، فشافویه تهران، سقز و همدان، تاکنون شاهد این ناآرامی‌ها بوده‌اند.

پس از این اتفاقات ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، روز شنبه ۹فروردین دستور داد که «مراقبت‌های امنیتی» از زندان‌ها افزایش یابد.

نهادهای مدنی و حقوق‌بشری تاکنون در گزارش‌های جداگانه از مرگ ۱۰ زندانی در زندان‌های فشافویه تهران،‌ قرچک ورامین و ارومیه خبر داده‌اند. قوه قضائیه چنین اخباری را تایید نکرده است.

سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه، ۷فروردین، به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا٬ کووید-۱۹، در زندان‌های ایران خواستار آزادی بلادرنگ و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی شده بود.