هشدار در مورد گرفتار شدن صیادان در «فقر شدید» در پی شیوع کرونا

رئیس اتحادیه صیادی استان خوزستان در مورد گرفتاری صیادان در «فقر شدید» به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب‌و‌کار‌ها هشدار داد.

خبرگزاری ایلنا روز ۱۲ فروردین به نقل از غلامرضا دهقانی نوشت که پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران، فعالیت‌های صیادی در ایران به شدت کاهش یافته و به‌دنبال آن، درآمد صیادان هم «کاهش چشمگیری» یافته است.

وی صیادان را جزء «اقشار آسیب‌پذیر» ایران معرفی کرده و افزود با توجه به این که آنها مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند، کاهش فعالیت‌شان می‌تواند منجر به فقر شدید این افراد شود.

رئیس اتحادیه صیادی استان خوزستان با اشاره به رکود چشمگیر فعالیت‌های صیادی در سواحل شمالی ایران، نسبت به تکرار این اتفاق در سواحل جنوبی در صورت بی‌توجهی به وضعیت بیمه و معیشت صیادان هشدار داد.

با توجه به کم‌ شدن ارتباطات انسانی غیرضروری برای کنترل شیوع کرونا، فعالیت‌های اقتصادی کاهش قابل توجهی پیدا کرده است و علاوه بر صیادان، اصناف و اقشار دیگر را هم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نوشته که «شوک کرونا» در ایران که از طرفی «شوک به عرضه نیروی کار» است، «شوک تقاضا» را به همراه خواهد داشت و تعطیلی کسب وکارها، منجر به تعدیل نیروی کار و کاهش درآمد افراد می‌شود.

با آن که بسیاری از کشورهای جهان برای حمایت از افرادی که بر اساس قرنطینه و برقراری شرایط ویژه دچار آسیب اقتصادی می‌شوند، بسته‌های حمایتی ویژه در نظر گرفته‌اند، در ایران تنها به صورت کلی اعلام شده که صد هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این موضوع در نظر گرفته شده، اما جزئیات آن اعلام نشده است.

محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره این موضوع به خانه ملت گفت: «تاکنون برنامه‌های حمایتی دولت برای کمک به واحدهای تولیدی و اقتصادی عملیاتی نبوده و تنها جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای داشته است.»