بانک جهانی: کرونا میلیون‌ها نفر را در آسیا به فقر می‌کشاند

بانک جهانی پیش‌بینی کرد شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، آهنگ رشد اقتصادی در چین و سایر کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه را «کند» کرده و همین میلیون‌ها نفر را در جهان به فقر خواهد کشاند.

این بانک روز دوشنبه، ۱۱ فروردین همچنین احتمال داده در بدترین حالت، این منطقه شرایطی بدتر از بحران ارزی دو دهه گذشته را تجربه کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته ارزیابی بانک جهانی این است که رشد اقتصادی ۵.۸ درصدی منطقه در سال جاری میلادی به ۲.۱ درصد برسد و در بدترین شرایط حتی تا ۰.۵ درصد کاهش یابد که کمترین میزان از بحران اقتصادی ۱۹۹۷ تا ۹۸ خواهد بود.

بحران ارزی آسیا در آن زمان، ۴۰ درصد اقتصاد جهان را به رکود کشاند.

بر اساس این گزارش، در بدبینانه‌ترین شرایط، بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند بیش از ۱۱ میلیون نفر را در این منطقه به ورطه فقر بکشاند.

این سازمان پیش از این پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی در چین و کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه می‌تواند ۳۵ میلیون نفر را از فقر برهاند.

بانک جهانی همچنین در مورد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان را در اختیار دارد پیش‌بینی کرده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، رشد اقتصادی ۶.۱ درصدی این کشور در سال ۲۰۱۹، در سال جاری به ۲.۳ درصد برسد.

این گزارش در عین حال پیش‌بینی کرده که بحران اقتصادی اخیر بر سایر کشورهای این منطقه از جمله مالزی، اندونزی و تایلند نیز تاثیرگذار خواهد بود.