قصد سناتورهای آمریکایی برای مذاکره با عربستان بر سرِ کاهش تولید نفت

سناتور کوین کریمر (در تصویر) و سناتور دن سالیوان قرار است با عربستان تماس بگیرند

یک منبع آگاه خبر می‌دهد سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا که لایحه‌ای را برای تحت فشار گذاشتن عربستان سعودی جهت کاهش تولید نفت ارائه کرده‌اند، روز شنبه با مقامات سعودی تماس خواهند گرفت.

لایحه سناتورهای آمریکایی تهدید می‌کند که اگر عربستان از تولید نفت خود نکاهد، آمریکا موشک‌های پاتریوت و سامانه‌های پدافندی «تاد» خود را از خاک عربستان خارج کرده و آنها را در جای دیگری در خاورمیانه مستقر خواهد کرد.

قیمت‌های جهانی نفت طی هفته‌های گذشته به شدت سقوط کرده و با این شرایط، بخشی از نفت تولیدی آمریکا صرفه اقتصادی ندارد و پیش‌بینی می‌شود که این کشور به زودی دوباره به واردکننده نفت تبدیل شود.

عربستان که در ماه فوریه، روزانه ۹.۷ میلیون بشکه تولید نفت داشت، در نظر دارد تا ماه آینده تولیدش را به ۱۲.۳ میلیون بشکه برساند، موضوعی که به نگرانی‌ از افت بیشتر قیمت نفت دامن زده است.

آمریکا می‌گوید با پایین آمدن قیمت‌ها، تولیدکنندگان نفت در آمریکا خودبه‌خود تولید را هم کاهش داده‌اند، اما عربستان و روسیه در رقابت برای به‌ دست آوردن سهم بیشتری از بازار نفت چنین نکرده‌اند.

جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا با ارسال نامه‌ای به مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، درخواست کرده‌اند با عربستان مذاکره کرده و این کشور را به خروج از سازمان نفتی اوپک ترغیب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود گفته است که در تماس سناتورهای جمهوری‌خواه با مقام‌های سعودی که قرار است روز شنبه، ۲۳ فروردین، انجام شود موضوع ثبات بازارهای جهانی به بحث گذاشته خواهد شد؛ او جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.