حماس چند فعال صلح را به‌دلیل حضور در یک کنفرانس ویدئویی بازداشت کرد

نیروهای امنیتی حماس در نوار غزه روز پنجشنبه ۲۱ فروردین چند فعال صلح را به‌دلیل شرکت در یک کنفرانس ویدئویی با فعالان صلح اسرائیلی بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت کشور تشکیلات حماس در بیانیه‌ای گفت این افراد به مشارکت در «عادی سازی اشغال‌گری اسرائیل متهم شده‌اند».

این بیانیه افزود: «هرگونه فعالیتی در راستای اشغالگری اسرائیل تحت هر پوششی طبق قانون جرم تلقی می‌شود و خیانت به مردم و فداکاری‌های آنهاست».

حماس که در سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را به‌دست گرفت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و طی دهه‌های اخیر بارها به خاک این کشور حمله کرده است.

اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

با این همه طی ماه‌های اخیر گروه حماس با میانجی‌گری مصر، قطر و سازمان ملل متحد در حال گفت‌وگوی غیرمستقیم با اسرائیل بوده است.

هدف این مذاکرات کاهش محاصره اقتصادی نوار غزه از سوی اسرائیل و مصر در قبال تضمین آرامش در نوار مرزی توسط حماس است.

فعالان فلسطینی و اسرائیلی روز دوشنبه با استفاده از زوم، ابزار کنفرانس‌های ویدئویی، در یک جلسه دو ساعته در مورد مسائل مورد توجه دو طرف از جمله شیوع ویروس کرونا گفت‌وگو کردند.

خبر برگزاری این جلسه ویدئویی در فیس‌بوک منتشر شد و شرکت‌کنندگان اسرائیلی یک ویدئو از این جلسه را در شبکه‌های اجتماعی پخش کردند. گروهی از کاربران فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی به برگزاری این کنفرانس ویدئویی به شدت واکنش نشان داده و به فعالان اهل نوار غزه حمله کردند.

خانواده رامی امان، سازمان‌دهنده اصلی این جلسه، گفت نیروهای امنیتی صبح روز پنجشنبه او را احضار کردند و از آن زمان از او خبر ندارند.

یک سخنگوی گروه حماس گفت: «تنها رابطه ما با اشغال‌گران صهیونیست فقط ادامه مبارزه است تا زمانی که آنها را از تمامی سرزمین‌های اشغالی فلسطین بیرون کنیم».