درگذشت ارشدترین خاخام ایرانی‌تبار اسرائیل بر اثر کرونا

عکس تزئینی است

با مرگ خاخام الیاهو بخشی دورون، روحانی سرشناس یهودی شرقی‌تبار در اسرائیل بر اثر بیماری کرونا، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر این کشور، فوت او را تسلیت گفته و بیانیه‌هایی در خصوص جایگاه «والای» او صادر کردند.

خاخام بخشی دورون، ۷۹ ساله که ریشه و تبار ایرانی داشت، شامگاه یکشنبه ۲۴ فروردین در بیمارستانی در اورشلیم/بیت‌المقدس درگذشت.

با وجود آنکه او هفت سال پیش از تأسیس اسرائیل در این سرزمین بدنیا آمده و مادرش از یهودیان سوریه بود، اما به دلیل تبار ایرانی پدرش، که از همدان مهاجرت کرده بودند، خود را ایرانی‌الاصل می‌دانست.

خاخام دورون در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ مقام «ریشون لتسیون» را که ارشدترین جایگاه روحانیون یهودی محسوب می‌شود، به نمایندگی از یهودیان شرقی‌تبار در دست داشت و پس از آن نیز، نهادهای مذهبی و بنیادهای نیکوکاری متعدد را ریاست کرد.

بخشی دورون از اولین روحانیون سنتی بود که با ازدواج شهروندی در اسرائیل، خارج از چارچوب قوانین سخت‌گیرانه نهادهای مذهبی، موافقت کرد.

با وجود محبوبیت گسترده او در میان مذهبیون یهودی، آیین خاکسپاری‌اش دوشنبه ۲۵ فروردین در شرایط قرنطینه و با حضور چند تن از نزدیکانش در اورشلیم برگزار شد.

او بارزترین شخصیت در میان یهودیان مذهبی اسرائیل و جهان است که بر اثر کرونا فوت می‌کند؛ درصد ابتلای مذهبیون اسرائیل به کرونا حدود چهار برابر سایر شهروندان است.

پلیس اسرائیل از یکشنبه شرایط قرنطینه را در محله‌های مذهبی‌نشین در بیت‌المقدس و دیگر شهرها تشدید کرد.