انتقاد سخنگوی قوه قضاییه از نامه سینماگران برای آزادی تهیه‌کننده متهم به فساد مالی

محمد امامی مهر ۱۳۹۵ به اتهام فساد گسترده مالی بازداشت شد

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۶ فروردین، در یک برنامه رادیویی از محتوای نامه گروهی از سینماگران برای آزادی محمد امامی، تهیه‌کننده‌ای که به اتهام فساد گسترده مالی در زندان است، انتقاد کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، با بیان این‌که این نامه «هنرمندانه نبود»، دلیل آن را تعریف و تمجید امضاکنندگان از کسی عنوان کرد که «حداقل در مظان اتهامات اقتصادی است».

آقای اسماعیلی در عین حال افزود که حکم این پرونده هنوز صادر نشده و نمی‌تواند جزئیات آن را اعلام کند.

بیشتر در این باره: حاشیه تازه سینمای ایران؛ «امامی‌گیت»

در روزهای گذشته نامه گروهی از سینماگران برای درخواست آزادی محمد امامی، از متهمان پرونده فساد مالی در بانک سرمایه، منتشر شد که واکنش‌های منفی گسترده‌ای را برانگیخت.

در این نامه که امضای ۴۶ نفر پای آن به چشم می‌خورد، از رئیس قوه قضاییه خواسته شده بود با توجه به شیوع ویروس کرونا و بازداشت ۲۶ ماهه محمد امامی، موجبات آزادی موقت او فراهم شود.

امضاکنندگان محمد امامی را «یکی از فعال‌ترین و مؤثرترین چهره‌های فرهنگ و هنر»، «کارآفرین و تولیدکننده خلاق و دیندار، معتبر و باآبرو» توصیف کرده بودند.

در پی انتشار متن نامه در شبکه‌های اجتماعی، برخی امضاکنندگان امضای خود را پس گرفتند و برخی نیز از بی‌اطلاعی خود از امضای پای نامه خبر دادند. با این حال برخی نیز از امضای خود دفاع کردند.

سخنگوی قوه قضاییه، امروز در واکنش خود به این نامه، همچنین عدم شفافیت در جمع‌آوری امضا‌ها را از دیگر نکات منفی این نامه برشمرد.