اعتراض به ادامه انباشت زباله نزدیک منطقه مسکونی شهرستان کارون

تخلیه صدها تن زباله در سکوی پسماندی در نزدیکی منازل مسکونی یک روستا در استان خوزستان، اعتراض اهالی این منطقه را برانگیخته است.

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه، ۲۶ فروردین، در گزارشی مفصل نوشته سال‌ها است که زباله‌های شهر کوت عبدالله در شهرستان کارون در جنوب اهواز، به سکوی زباله در نزدیکی روستای «قلعه چنعان» منتقل می‌شود.

بر اساس این گزارش، نزدیک بودن محل تخلیه زباله‌ها به خانه‌های روستایی مشکلات بسیاری را به دنبال داشته و موجب اعتراض اهالی شده است.

یک فعال محیط زیست شهرستان کارون که ساکن روستای قلعه چنعان است، با اعتراض به محل قرار گرفتن این سکوی زباله که «زباله‌های خانگی و بیمارستانی بدون تفکیک در آن تخلیه می‌شود»، خواستار تعطیلی این محل شده است.

حیدر نواصری وسعت سکوی پسماند را حدود چهار هکتار عنوان کرده و گفته نزدیکی زیاد این سکو به منازل مسکونی، «باعث بیماری در بین اهالی شده، به ویژه سوزاندن زباله و دود ناشی از آن، باعث آزار ساکنان می‌شود.»

این در حالی است که نواب حاجیان، شهردار کوت عبدالله می‌گوید معترضان، همه اهالی این روستا نیستند و «تنها کسانی اعتراض می‌کنند که قصد دارند بعد از تخلیه سکوی پسماند، زمین‌های آن را تصرف کنند.»

وی وعده داده تا ۲۰ روز آینده، این سکوی پسماند «به طور کامل پاکسازی شده و هیچ زباله‌ای در آن باقی نماند».

معصومه خنفری، فرماندار شهرستان کارون نیز گفته «مشکلات اعتباری» شهرداری کوت عبدالله یکی از دلایل اصلی آماده‌ نشدن زمین برای سکوی پسماند در منطقه‌ای دیگر است.

به گفته وی، احداث سکوی زباله در این منطقه، مربوط به «قبل از مسکونی شدن» آن بوده و خانه‌سازی غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی اطراف آن در چند سال گذشته انجام شده است.

با این حال عباس ظاهری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست کارون از ارجاع پرونده شکایت از شهرداری برای احداث سکوی زباله یاد شده به مراجع قضایی خبر داده است.

وی گفته این سکو برای دفع موقت پسماند ساخته شده بود و قرار نبود زباله‌ها در این محل انباشته شود.