مکرون: آمریکا و چین و بریتانیا با ایده آتش‌بس جهانی موافق‌اند

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه

رئیس‌ جمهور فرانسه می‌گوید ایالات متحده و چین از ایده آتش‌بس جهانی در جریان بحران کرونا حمایت می‌کنند و به نظر او ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، نیز از این ایده پشتیبانی خواهد کرد.

امانوئل مکرون در مصاحبه با رادیو فرانسه گفت که وی توانسته توافق چند کشور از میان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را برای حمایت از فراخوان آتش‌بس جهانی توسط دبیرکل سازمان ملل متحد به‌ دست‌ آورد.

رئیس‌ جمهور فرانسه افزود: «شی جین‌پینگ، رئیس جمهور [چین]، در گفت‌وگو با من توافق خود را تأیید کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور [ایالات متحده] موافقت خود را در گفت‌وگو با من تأیید کرد. بوریس جانسون، نخست‌ وزیر [بریتانیا] موافقت خود را در تماس با من تأیید کرد. فکر می‌کنم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور [روسیه] نیز قطعاً موافقت خواهد کرد.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، امانوئل ماکرون جزئیات بیشتری از مکالمات خود با این رهبران ارائه نکرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل ملل متحد که خواستار آتش‌بس سراسری برای تمرکز بر مقابله با ویروس کرونا شده روز ۲۱ فروردین در نطقی خطاب به اعضای شورای امنیت این سازمان در مورد «تهدیدهای چشمگیر علیه صلح و امنیت» در پی همه‌گیری کرونا هشدار داد و گفت که جهان در برابر «سخت‌ترین آزمون» خود از زمان تأسیس این نهاد بین‌المللی قرار گرفته است.