بدبینی بریتانیا و فرانسه نسبت به شفافیت چین در موضوع کرونا

دولت چین روز جمعه به یک‌باره اعلام کرد که شمار قربانیان ویروس کرونا در ووهان ۱۲۹۰ مورد بیشتر از آن چیزی است که قبلا گزارش شده بود

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید باید بسیار «ساده لوح» بود تا مهار کرونا در چین و عملکرد دولت این کشور در مواجهه با بحران را باور داشت.

همزمان وزیر خارجه بریتانیا گفته است چین با سوالات زیادی در رابطه با شفافیت در موضوع کرونا مواجه است و این موضوع باید عمیقا بررسی شود.

ویروس کرونا از شهر ووهان چین آغاز شد و دولت اقتدارگرا و کمونیست این کشور روز جمعه به یک‌باره اعلام کرد که شمار قربانیان در این شهر ۱۲۹۰ مورد بیشتر از آن چیزی است که قبلا گزارش شده بود.

قبلا آمریکا چین را به پنهان‌کاری در موضوع کرونا متهم کرده بود.

آقای مکرون در مصاحبه با فایننشیال تایمز گفته است چیزهایی زیادی در چین اتفاق افتاده که ما نمی‌دانیم، اما باور به عملکرد درست دولت چین در مواجهه با کرونا بسیار ساده‌لوحانه است.

همزمان دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که سوالات زیادی در رابطه با شفافیت چین وجود دارد و این موضوع باید عمیقا بررسی شود.

وی همچنین گفت ما دیگر نمی‌توانیم مانند سابق با چین تعامل داشته باشیم و باید عملکرد چین مورد بررسی جدی قرار گیرد.

قبلا گزارش‌هایی درباره نشت ویروس از آزمایشگاهی در ووهان و پنهان‌کاری بیش از دو ماهه دولت چین در اعلام شیوع کرونا و آمارهای قربانیان منتشر شده بود، اما وزارت خارجه چین روز جمعه دوباره اعلام کرد بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، این ویروس دست‌ساز نبوده است و دولت شفاف عمل کرده است.