پاسخ قوه قضاییه به انتقاد گزارشگر سازمان ملل: نمره ما بالای ۲۰ است

سخنگوی قوه قضاییه ایران با رد انتقادات گزارشگر سازمان ملل درباره اعمال تبعیض در دادن مرخصی به زندانیان گفت: «کسی که نمره خودش صفر است، از کسی که نمره بالای ۲۰ دارد، سوال نمی‌کند.»

غلامحسین اسماعیلی که روز سه‌شنبه، دوم اردیبهشت، در یک نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت، مدعی شد که اقدام ایران در تامین امنیت و سلامت زندان‌ها و دادن مرخصی به زندانیان «الگو و نمونه برجسته در همه نظام‌های حکمرانی است».

او با اعلام این که در طول روزهای گذشته «بیش از هزار نفر تبعه بیگانه» که در زندان بوده‌‌اند، به مرخصی رفته‌اند، بار دیگر تاکید کرد که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران «دوتابعیتی را به رسمیت» نمی‌شناسد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۹ فروردین با انتشار گزارشی با هشدار درباره خطر شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، خواستار آزادی فوری و موقت هزاران زندانی عقیدتی، دوملیتی و خارجی در ایران شدند.

در بخشی از این گزارش آمده است که بر اساس دستور رئیس قوه قضائیه ایران، باید صد هزار زندانی، از جمله زندانیان عقیدتی به صورت موقت آزاد می‌شدند، اما بسیاری از زندانیان عقیدتی، مدافعان حقوق بشر، طرفداران محیط زیست و افراد دوتابعیتی و شهروندان خارجی همچنان در زندان‌ها هستند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، زندان‌های ایران مدت‌هاست با مشکلات بهداشتی و سلامتی دست به گریبان است و جمهوری اسلامی باید زندانیان عقیدتی، دوتابعیتی و خارجی را سریع آزاد کند.