انجمن مددکاران: خانواده‌های ایرانی توان تحمل بحران را ندارند

رئیس انجمن مددکاران ایران می‌گوید ناتوانی در «مهار خشم» و فقدان «گفت‌و‌گو»، موجب افزایش تنش میان همسران و فرزندان در دوران شیوع کرونا در ایران شده و خانواده‌های ایرانی در شرایط بحران «تاب‌آوری» ندارند.

حسن موسوی چلک روز شنبه، ششم فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود که به‌ دلیل شیوع کرونا، خانواده‌هایی که حتی دو ساعت هم کنار هم حضور نداشتند، محبور به زندگی طولانی و اجباری ۲۴ ساعته کنار هم شده‌اند.

وی با بیان این که خانواده‌های ایرانی «بلد نیستند» یکدیگر را تحمل کرده و از کنار هم بودن لذت برند، علت این پدیده را چنین توضیح داد: «نیاموخته‌ایم با اعضای خانواده درست صحبت کنیم و به عبارتی مهارت گفت‌وگو و مهارت کنترل خشم را بلد نیستیم.»

وی در ادامه خواستار افزایش مهارت‌هایی شده است که می‌تواند تاب‌آوری را در خانواده بالا ببرد تا به حقوق همه توجه شود.

رئیس سازمان بهزیستی ایران میزان تعارضات خانوادگی در دوران قرنطینه در ایران را به اندازه‌ای زیاد دانسته که به گفته وی، «زنگ خطر» را به صدا درآورده است.

موسوی چلک همچنین اضافه کرد که در این شرایط، معمولا تقاضای داوطلبانه زنان برای دریافت خدمات مشاوره‌ای و مداخله‌ای بیشتر از مردان است.

پیش از این نیز یک مقام سازمان بهزیستی ایران گفته بود اختلاف زوج‌های ایرانی در دوران قرنطینه «سه‌ برابر» شده و تماس‌ آنها با شماره تلفن مشاوره این سازمان افزایش قابل توجهی یافته است.