واکنش ظریف به خبر فشار پومپئو برای ادامه تحریم تسلیحاتی: به رؤیاپردازی خاتمه بدهید

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال تلاش همتای آمریکایی‌اش برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران از طریق ادله حقوقی، نوشت که آمریکا باید به «رؤیاپردازی خاتمه» بدهد.

مقام‌های دولت آمریکا تاکنون به طور رسمی در این باره اظهار نظر نکرده‌اند ولی روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشینگتن همچنان یکی از مشارکت‌کنندگان برجام به‌شمار می‌آید تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

آقای ظریف در واکنش به این خبر، امروز در توئیتی نوشته است آمریکا با این «امیدواری» که با «فشار حداکثری ایران را به زانو درآورد» اعلام کرد که دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و وقتی این سیاست «شکست تحقیرآمیز» خورد، «اکنون می‌خواهد بازیگر برجامی باشد.»

آقای پمپئو هفته قبل نیز در توئیتی، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود برای جلوگیری از آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در غرب آسیا، تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید جنگ‌افزار تهاجمی منع شده است.

این بند از قطعنامه ۲۷ مهر سال جاری (۱۸ اکتبر) و پس از تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.