نگرانی خانواده زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد، از وضعیت وی

علی جلالیان، پدر زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد، باتوجه به انتقال ناگهانی دخترش از زندان شهر خوی به مکانی نامعلوم، احتمال داد «سناریوی خطرناکی» در انتظار وی باشد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، آقای جلالیان گفت دخترش روز دهم اردیبهشت از سوی ماموران امنیتی از زندان خوی «خارج» شده است.

وی اضافه کرد که ماموران هنگام مراجعه آنها به زندان، با تائید این اتفاق، پاسخ درستی درباره محل انتقال او به خانواده زینب جلالیان نداده‌اند.

پدر این زندانی افزوده که زینب جلالیان روز ۱۱ اردیبهشت «در حالی که در یک اتومبیل در حال حرکت بود با ما تماس گرفت و گفت از دیروز با چشم‌بند و دستبند از زندان خوی به زندان‌های ارومیه و کرمانشاه منتقل شده، اما به دلیل خودداری این زندان‌ها از تحویل گرفتن او، نیروهای امنیتی در حال انتقالش به تهران هستند.»

علی جلالیان همچنین گفته که در حین گفت‌وگو با دخترش «تلفن قطع شد و او دیگر تماس نگرفت.»

پدر این زندانی سیاسی، انتقال ناگهانی دخترش و نیز انتقال بدون هماهنگی وی به زندان‌های ارومیه و کرمانشاه را «غیرعادی» خوانده و اضافه کرد که‌ «من نگران این هستم که سناریوی خطرناکی در انتظار دخترم باشد. من شدیدا نگران جان دخترم هستم.»

زینب جلالیان متولد سال ۱۳۶۱ در روستای «دیم قشلاق» شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی است.

او اسفندماه ۱۳۸۶ در کرمانشاه بازداشت شد و پس از ماه‌ها نگهداری در سلول انفرادی اداره اطلاعات این شهر، توسط دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «محاربه» از طریق عضویت در حزب آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد.

این حکم پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر در سال ۱۳۹۰ با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد و پس از آن زینب به زندان خوی در استان آذربایجان غربی انتقال یافت.

سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و حتی سازمان ملل متحد بارها نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی وی شده‌اند.