سخنگوی شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت‌ها: فارغ از نظرات سیاسی آنها اقدام می‌کنیم

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید «عدم تأیید صلاحیت نمایندگانی از همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم نشان داد که شورای نگهبان با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته و در اعمال قانون فارغ از نظرات سیاسی آنها اقدام می‌نماید.»

این در حالی است که در پی رد صلاحیت‌های گسترده نامزدها برای مجلس دهم، آذر منصوری، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان، با اشاره به رد صلاحیت «تقریبا همه کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب» اعلام کرد که با این شرایط، «این شورا امکان ارائه لیست و شرکت در انتخابات» نخواهد داشت.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، ساعاتی پس از تصویب طرحی در مجلس برای محدود کردن اختیارات شورای نگهبان، این مطلب را در توئیتی نوشت.

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، مصوبه‌ای را برای اصلاح قانون انتخابات تصویب کرد که براساس آن، دادستان از ترکیب هیئت‌های اجرایی انتخابات حذف و رئیس ثبت احوال حوزه انتخابیه جایگزین او خواهد شد.

با این حساب، در مصوبات روز یکشنبه مجلس شرایط ساده‌تری برای تایید صلاحیت نامزدها در نظر گرفته شده و از اختیارات شورای نگهبان و دیگر نهادها برای رد صلاحیت نامزدها کاسته شده اما این مصوبات برای تبدیل شدن به قانون باید به تایید شورای نگهبان برسد.

نمایندگان مجلس همچنین با اضافه شدن سپاه پاسداران به مراجع استعلام دربارهٔ سابقه نامزدها مخالفت کردند.

بیشتر در این باره: تصویب مصوبه‌ای در مجلس برای کاستن از اختیارات شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها