سخنان متفاوت مقامات ایرانی در مورد آینده برجام در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی

علی ربیعی، سخنگوی دولت، می‌گوید «تصمیمی دربارهٔ خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم‌های تسلیحاتی نداریم»

در حالی که امروز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که در صورت موفقیت آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران «چیزی از برجام باقی نمی‌ماند»، سخنگوی دولت ایران در همین روز گفت که در این رابطه «تصمیمی دربارهٔ خروج ایران از برجام» نداریم.

ایران از ابتدا از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار ندارد اما براساس برجام و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، این تحریم تسلیحاتی قرار است ۱۸ اکتبر امسال (۲۷ مهر ماه) به پایان برسد.

آمریکا در هفته‌های اخیر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده و خواستار تمدید این تحریم است.

در این باره، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه گفت رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران پس از چندین سال «یکی از دستاوردهای برجام است» و افزود که «اگر بخواهند که مانع تحقق این دستاورد شوند و منافع ما دراین زمینه تأمین نشود طبیعی است که ایران در برابر این موضوع واکنش قاطعی نشان می‌دهد و همان‌طور که اشاره شده در آن صورت چیزی از برجام باقی نمی‌ماند و آن وقت ایران در ارتباط با این گونه اقدامات تدابیری را که اتخاذ کرده است اجرا می‌کند.»

در همین روز اما علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با تصمیم دولت ایران در صورت تحریم مجدد تسلیحاتی، گفت: «تصمیمی دربارهٔ خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم‌های تسلیحاتی نداریم. قطعاً نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است؛ در اولین پیامد جهانی خود این موضوع شورای امنیت را پیش مردم کوچک می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در رفع نیازهای خود بی‌نیاز است.»

این سخن او همچنین در حالی بیان می‌شود که یک روز پیشتر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، هشدار داد در صورتی که تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل تمدید شود، توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام، به «مرگ ابدی خواهد رفت.»