اختلاف نظر خامنه‌ای و چند مرجع تقلید بر سر عید فطر؛ دست‌کم دو مرجع نظرشان را تغییر دادند

شماری از مراجع تقلید شیعه روز دوشنبه چهارم خرداد را عید فطر اعلام کرده‌اند؛ با این حال پس از آنکه اعلام شد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه را روز «عید فطر» می‌داند چند تن از مراجع ساکن ایران نظر خود را تغییر دادند.

شامگاه جمعه علی سیستانی، مرجع تقلید ساکن عراق، و همچنین برخی مراجع ساکن ایران از جمله ناصر مکارم شیرازی، موسی شبیری زنجانی، حسین وحید خراسانی، عبدالله جوادی آملی و جعفر سبحانی روز دوشنبه را عید فطر اعلام کردند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی برخلاف سایر مراجع روز یکشنبه را عید فطر اعلام کرد و پس از او لطف‌الله صافی گلپایگانی همین نظر را تکرار کرد و دفتر ناصر مکارم شیرازی و حسین وحید خراسانی نیز اعلام کردند نظر اولیه این دو مرجع تغییر کرده و یکشنبه عید است.

با وجود اینکه در سال‌های گذشته گاهی مراجع تقلید در کشورهای مختلف روزهای متفاوتی را به عنوان پایان ماه رمضان اعلام می‌کردند اما امسال اختلاف‌نظر فاحش بین علی خامنه‌ای و بقیه مراجع ساکن ایران کم‌سابقه بود و تلویزیون جمهوری اسلامی را به توضیحاتی مفصل واداشت.

رهبر جمهوری اسلامی هر سال امامت نماز عید فطر را شخصا بر عهده دارد و در سخنانش در خطبه‌های این نماز به موضوعات سیاسی می‌پردازد؛ با این حال امسال او از ماه‌ها پیش به دلیل شیوع کرونا دیدار عمومی نداشته و فقط چند پیام و یک سخنرانی اینترنتی داشته است.