رئیس ستاد مشترک ارتش چین بر اقدام نظامی احتمالی علیه تایوان تاکید کرد

رژه ارتش چین در اکتبر ۲۰۱۹

ژنرال لی زوئوچنگ، رئیس ستاد مشترک ارتش چین، گفته نیروهای آن کشور برای مقابله با آن‌چه این مقام چینی «توطئه جدایی‌طلبی» تایوان توصیف کرده، در صورت لزوم دست به اقدام خواهند زد.

اظهارات ژنرال لی در تالار بزرگ خلق چین نمایان‌گر افزایش تنش‌ها، دست‌کم تنش‌های لفظی بین چین و تایوان است.

طی سال‌های گذشته و با روی کار آمدن سای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان که از چهره‌های شدیدا مخالف پکن به‌شمار می‌رود، اختلافات در دو سوی آبراه فزونی گرفته است.

ژنرال لی زوئوچنگ روز جمعه گفته «اگر ظرفیت‌های اقدام صلح‌آمیز برای اتحاد (با تایوان) از دست برود، نیروهای خلق (ارتش چین)، همراه تمام ملت، از جمله مردم تایوان، تمام اقدامات لازم را برای نابودی هر توطئه جدایی‌طلبانه، انجام خواهد داد».

سای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان که همواره از اعتراضات هنگ‌کنگ نیز پشتیبانی می‌کند، در تایوان از حمایت گسترده‌ای برخودار است، به‌ویژه که دولت او موفق شده به‌طور چشم‌گیری جلوی شیوع ویروس کرونا را نیز بگیرد. او سال پیش با کسب بیشترین شمار آرا در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان، مجددا به پیروزی رسید.

ژنرال لی گفته ارتش چین «حق خود برای دست زدن به هر گزینه‌ای برای کنترل اوضاع در آبراه تایوان را محفوظ می‌داند».

سخنان این ژنرال ارشد ارتش چین در سالگرد «قانون ضد تجزیه‌طلبی» بیان شده است. قانونی جنجال‌برانگیز که در سال ۲۰۰۵ تصویب شد و در واقع استفاده از گزینه‌های غیر صلح آمیز علیه تایوان را به رسمیت شناخت.