آمار رسمی کرونا در ایران؛ جان باختن ۱۲۱ نفر دیگر، کاهش «اعتقاد» مردم به فاصله‌گذاری

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از جان‌باختن ۱۲۱ نفر دیگر بر اثر کرونا و شناسایی ۲۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به این ویروس خبر داد.

سیما لاری روز سه‌شنبه، سوم تیر از شبکه خبر تلویزیون ایران، تازه‌ترین آمار رسمی مرگ و ابتلا به کرونا در ایران را اعلام ‌کرد.

به گفته وی، با احتساب آمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر و شمار قربانیان به ۹۸۶۳ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از میان مبتلایان جدید، یک هزار و ٢٣۴ مورد بستری شدند و ٢٨۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد که موارد بستری در استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی و هرمزگان، «بالاتر» از بقیه استان‌ها است، اما در «مجموع، شاهد کاهش میزان بستری در کل کشور هستیم.»

آمار رسمی وزارت بهداشت بارها از سوی برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران مورد شک و تردید قرار گرفته و آنها اعلام کرده‌اند که آمار واقعی مرگ و میر در ایران از این هم بیشتر است.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران به روال معمول جزئیات تفکیکی و مشخصی از آمار مبتلایان در استان‌های مختلف ارائه نمی‌کنند.

همزمان، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که «باورداشت و اعتقاد عملی» مردم ایران نسبت به رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری فیزیکی در سطح اجتماع در مقابله با کرونا «به‌طور چشمگیری» کاهش یافته است.

به گزارش روز سه‌شنبه، سوم تیر خبرگزاری ایرنا، آقای حریرچی دوشنبه شب، در خراسان رضوی گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی از شهرهای کشور «باورداشت مردم نسبت به اصول بهداشتی در پیشگیری از کرونا ۷۰ درصد و در تهران بین ۹ تا ۱۱ درصد کاهش داشته است.»

وی هشدار داده که هر چقدر اعتقاد و آگاهی مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی کاهش یابد، در مقابله با بیماری کرونا بیشتر دچار مشکل خواهیم شد.

خبرگزاری ایلنا نیز در گزارشی نوشته است که کارگران پیمانکاری عسلویه و کنگان، نگران «وضعیت قرمز» کرونا هستند و موسی احمدی، نماینده کنگان در مجلس هم اعلام کرده که «از وضعیت قرمز هم عبور کرده‌ایم.»

بر اساس این گزارش، «بیش از یک هفته است که وضعیت در علسویه و کنگان قرمز است؛ کرونا در کلونی اصلی کارگران ایران بیداد می‌کند ولی به نظر نمی‌رسد که پروژه‌ها تعطیل شده باشند.»

به گفته نماینده کنگان، کارگرانی که سر کار به کرونا مبتلا می‌شوند، «خانواده‌های خود را هم آلوده می‌کنند و هر روز گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از عسلویه و کنگان به دست ما می‌رسد.»