دادخواست منوچهر بختیاری به سازمان ملل: کمیته تحقیق تشکیل دهید

پویا بختیاری و پدرش، منوچهر بختیاری

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ کشته شد، در دادخواستی که به مقام‌های سازمان ملل داده، خواستار تشکیل یک کمیسیون تحقیق درباره «سرکوب خونین معترضان» شد.

متن دادخواست آقای بختیاری روز سه‌شنبه ۹ تیرماه در وب سایت کمپین حقوق بشر ایران منتشر شده است.

در این دادخواست، تاکید شده است که سرکوب معترضان در آبان ۹۸، «خونین‎ترین سرکوب خیابانی معترضین» در تاریخ ۴۱ ساله جمهوری اسلامی بوده است.

آقای بختیاری با تاکید براینکه «جویای یافتن تمام حقایق» مربوط به کشته شدن فرزندش است، نوشته است که در ماه‌های گذشته «در معرض فشارها و تهدیدهای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و قوه قضائیه» بوده است.

او واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به پیگیری پرونده کشته شدن فرزندش را «ناراست، اِنکارکننده، و توهین‎آمیز» توصیف و ابراز امیدواری کرده است تشکیل یک کمیته تحقیق از سوی سازمان ملل به محاکمه عوامل این رویداد کمک کند.

آقای بختیاری همچنین گفته است که «جزئیات یک ماه بازداشت در انفرادیِ» خودش را جداگانه‎ برای «کارگروه بازداشت خودسرانه سازمان ملل» فرستاده است.

پویا بختیاری، ۲۷ ساله، یکی از معترضان آبان سال ۹۸ بود که در کرج به ضرب گلوله کشته شد و پس از مرگ به دلیل ویدئوهایی که از او باقی مانده بود و پیگیری‌های والدینش به چهره اعتراضات آبان در ایران تبدیل شد.