دفاع چین از قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ در برابر انتقادات خارجی

تصویب قانون امنیت ملی در رابطه با هنگ‌کنگ توسط چین به انتقادات خارجی، خصوصا کشورهای غربی و متفقین آمریکا در شرق منجر شده، اما دولت چین از این اقدام دفاع کرده و مقامات هنگ‌کنگ می‌گویند قوانین جدید تنها بخش کوچکی از شهروندانی را که نقض قانون می‌کنند هدف قرار می‌دهد.

وزارت خارجه ژاپن روز سه‌شنبه از تصویب قوانین امنیتی «در حالی که جامعه جهانی و مردم هنگ‌کنگ نگرانی جدی نسبت به آن دارند» اظهار تاسف کرده و گفت که اصل «یک کشور، دو سیستم» برای اداره هنگ‌کنگ خدشه‌دار شده است.

دومنیک راب وزیر خارجه بریتانیا نیز سه‌شنبه از تصویب این قوانین اظهار «نگرانی عمیق» کرده و رئیس‌جمهوری تایوان گفته است چین متعهد شده بود تا ۵۰ سال وضعیت حقوقی هنگ‌کنگ تغییری نیابد و اقدام جدید چین اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرده است.

بیشتر در این باره: چین قانون امنیتی مربوط به هنگ‌کنگ را تصویب کرد


خانم تسای اینگ‌ون گفته است از این که چین به تعهدات خود عمل نکرده متاسف است و نشان می‌دهد اصل «یک کشور و دو سیستم» محقق نشده است.

قبلا آمریکا نیز به شدت از تصویب قوانین امنیتی هنگ‌کنگ انتقاد کرده بود.

در این میان مقامات هنگ‌کنگ گفته‌اند که قوانین جدید امنیتی تنها بخش بسیار اندکی از شهروندانی که ناقض قانون باشند را مورد هدف قرار می‌دهد و زندگی، اقتصاد، معیشت، آزادی و حق مالکیت مردم هنگ‌کنگ هیچ تغییری نخواهد کرد.

وزارت خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است تصویب قوانین امنیتی کاملا موضوع داخلی کشور است و هیچ کشور خارجی حق مداخله ندارد.

وی با تکرار شعار «یک کشور، دو سیستم» گفته است چین هر اقدامی که برای حفظ حاکمیت ملی لازم باشد انجام خواهد داد.