نطق «آتشین» ترامپ علیه معترضان به مرگ جورج فلوید در روز استقلال آمریکا

کوه راشمور

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه، ۱۳ تیرماه، در یک سخنرانی در آستانه تعطیلات روز استقلال آمریکا معترضان به مرگ جورج فلوید را به حمله میراث کشور و تلاش برای پاک کردن تاریخ آمریکا متهم کرد.

در این سخنرانی که آقای ترامپ در آستانه روز چهارم ژوییه، روز استقلال آمریکا، در کوه راشمور در ایالت داکوتای جنوبی ایراد کرد، او همچنین به معترضانی که مجسمه‌ برده‌داران را تخریب کردند حمله کرده و آنها را متهم کرد که «کارزاری بی‌رحمانه برای پاک کردن تاریخ» ایالات متحده به راه انداخته‌اند.

در پی مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که یک پلیس سفیدپوست زانوی خود را بر گردنش گذاشت، در دو هزار شهر آمریکا اعتراضاتی گسترده به راه افتاد.

تظاهرکنندگان همچنین به مجسمه برده‌داران و فرماندهان کنفدراسیون آمریکا در زمان جنگ داخلی این کشور حمله و تعدادی از آنها را پایین کشیده یا تخریب کردند.

در جنگ داخلی آمریکا در نیمه دوم قرن نوزدهم، نیروهای موسوم به کنفدراسیون برای دفاع از برده‌داری در برابر ایالات شمالی آمریکا ایستادند که رهبری‌شان را آبراهام لینکلن رئیس جمهور بر عهده داشت.

گرچه این نیروها در نهایت شکست خوردند، مجسمه تعدادی از فرماندهان آنها هم‌چنان در گوشه و کنار آمریکا برپاست و همین مجسمه‌ها به هدف خشم و اعتراض تظاهرکنندگان تبدیل شده است، خشمی که به کشورهای دیگر از جمله بریتانیا نیز سرایت کرد.

دونالد ترامپ روز جمعه در سخنرانی خود به این تظاهرکنندگان حمله کرد و گفت که اعتراض آنها «کارزاری» است برای «پاک کردن تاریخ ما، بی‌آبرو کردن قهرمانان ما و از بین بردن ارزش‌های ما».

او در ادامه گفت: «ولی ما ساکت نخواهیم شد.»

کوه راشمور در ایالت داکوتای جنوبی که رئیس جمهور آمریکا برای سخنرانی خود برگزیده بود محل نقش صورت چهار رئیس جمهور آمریکا بر دیواره کوه است. از میان این چهار نفر، دو تن، جورج واشینگتن و توماس جفرسون، برده‌دار بودند.