شاهزاده رضا پهلوی «قرارداد ۲۵ ساله» ایران با چین را محکوم کرد

شاهزاده رضا پهلوی قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین را «ننگین» توصیف کرد و نتیجه آن را «تاراج» منابع طبیعی کشور و «پذیرش ارتش بیگانه» در خاک کشور دانست.

اشاره وی به تائید پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» در هیئت دولت حسن روحانی است.

دولت ایران تاکنون جزییاتی از این سند منتشر نکرده است ولی نشریه انگلیسی «پترولیوم اکونومیست» ادعا کرده که در این قرارداد در قبال سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت ایران، امتیاز بهره‌برداری انحصاری از سه میدان نفت و گاز ایران به چین واگذار می‌شود.

این نشریه همچنین ادعا کرده است که حق بهره‌برداری ۲۵ ساله از آب‌های خلیج فارس برای ماهیگیری و صید مروارید و استقرار نیرو‌های چینی در بنادر ایرانی خلیج فارس و جزیره کیش، از دیگر بندهای این قرارداد است.

شاهزاده رضا پهلوی این قرارداد را «محکوم» و «بی‌اعتبار» دانسته و خواستار انتشار علنی متن آن و تائید و تصویب «نمایندگان واقعی ملت که از روشی کاملا دموکراتیک انتخاب شده باشند» شده است.

وی تاکید کرد که عقد «هرگونه قراردادی از موضع ضعف -که متأسفانه اکنون در بدترین شرایط آن قرار داریم- تحمیلی است که از طرف بیگانه و حاکمان بر شما روا داشته شده است.»

رضا پهلوی با بیان این که «سکوت» در این شرایط جایز نیست، از همه ایرانی‌ها خواست تا «همگی یک‌صدا، و با هر باور سیاسی، به منافع ایران» اندیشیده و «با اقتدار کامل از وقوع چنین قرارداد ننگینی جلوگیری» کنند.