گمانه‌زنی نماینده مجلس درباره «واگذاری اختیار تام جزایر ایران به چین»

محمود احمدی‌بیغش، نماینده مجلس

محمود احمدی‌ بیغش، نماینده مجلس ایران، درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفته است: «اعتقاد دارم واگذاری اختیار تام جزایر ایران» در این قرارداد بوده است.

او در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون که امروز منتشر شده گفت که حرکت مردم و مجلس جلو این اتفاق را گرفته است.

آقای احمدی‌ بیغش اشاره نکرده است که کدام جزایر مشمول واگذاری اختیارات می‌شدند ولی در متن فارسی پیش‌نویش قرارداد که در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده، به حضور چین در مناطق آزاد ویژه اقتصادی ایران که برخی از آنها در جزایری مانند قشم و کیش وجود دارند، اشاره شده است.

این نماینده مجلس پس از انتشار این مصاحبه و بازتاب گسترده آن گفت عبارتی که به کار برده «خط کلامی» بوده و «به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم که یک واگذاری در حال شکل گرفتن بوده و طرح این موضوع بیشتر شبیه به یک «دیوانگی» است».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه در واکنش به اخبار مربوط به واگذاری جزایری چون کیش به موجب قرارداد ۲۵ ساله با چین گفت که «این موضوعات درست نیست» و ««ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد».

در روزهای گذشته، انتشار گزارش‌هایی درباره «سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین» و عدم شفافیت مقامات جمهوری اسلامی در مورد محتوای آن، واکنش شدید افکار عمومی را برانگیخته و به بحث درباره اهداف و چشم‌انداز آن دامن زده‌ است.