بانک اچ‌اس‌بی‌سی اتهام «توطئه» علیه هواوی را رد کرد

شعبه اچ‌اس‌بی‌سی در شانگهای چین

بانک اچ‌اس‌بی‌سی روز چهارم مرداد گزارش رسانه‌های چینی در مورد توطئه علیه شرکت فناوری هواوی و دست داشتن در بازداشت رئیس امور مالی هواوی را رد کرد.

اچ‌اس‌بی‌سی یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان است و شعبه مرکزی آن در لندن قرار دارد. هواوی، شرکتی چینی و بزرگترین سازنده تجهیزات ارتباطاتی در جهان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک اچ‌اس‌بی‌سی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این بانک در تصمیم وزارت دادگستری ایالات متحده برای انجام تحقیقات در مورد هواوی نقشی نداشته است.

تحقیقات آمریکا از این شرکت، باعث دستگیری مِنگ وانژو، مدیر مالی هواوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، در سال ۱۳۹۷ در فرودگاه ونکوور کانادا شد.

خانم منگ وانژو متهم است که از طریق اختلاس بانکی، اچ‌اس‌بی‌سی را از ارتباطات هواوی با شرکتی در ایران بی‌خبر گذاشته و اچ‌اس‌بی‌سی را با ریسک جریمه شدن به خاطر نقض تحریم علیه تهران روبه‌رو کرده‌است.

روزنامه «خلق»، روزنامه دولتی و رسمی چین، روز جمعه در گزارشی اچ‌اس‌بی‌سی را متهم کرد که از کسب‌وکار هواوی در ایران با خبر بوده و سال ۲۰۱۲ مشغول «تله گذاشتن» برای این شرکت بوده است.

این روزنامه و دیگر رسانه‌های رسمی چینی، اچ‌اس‌بی‌سی را متهم کرده‌اند که «با همدستی ایالات متحده و دروغ‌گویی در مورد هواوی باعث دستگیری مدیر مالی این شرکت شده است.»

یک روز پس از انتشار این مطالب، اچ‌اس‌بی‌سی روز شنبه در بیانیه خود تأکید کرده که نه سوء نیتی علیه هواوی دارد و نه برای آن شرکت «تله‌ای» گذاشته است.