انجام اولین معامله دارویی با ایران از طریق کانال مالی سوئیس

تحریم‌های آمریکا علیه ایران مواد غذایی، دارو و سایر اقلام بشردوستانه را شامل نمی‌شود.

دولت سوئیس بامداد دوشنبه، ششم مرداد، خبر داد که یک شرکت داروسازی این کشور نخستین تراکنش خود را با ایران از طریق کانال تجاری انسان‌دوستانه سوئیس انجام داده است.

عملیات آزمایشی برای استفاده از این کانال، جهت رساندن غذا و دارو به ایران، ماه ژانویه آغاز شده بود. اکنون مقام‌های سوئیسی می‌گویند که صدور نخستین محموله به ایران از این طریق انجام و تکمیل شده است.

یک رایزن امور اقتصادی دولت سوئیس روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که معامله چند شرکت با ایران از این طریق به تأیید دولت رسیده و به زودی شرکت‌های بیشتری به این کانال خواهند پیوست.

به نوشته رویترز، این مسئول اقتصادی سوئیس نام شرکت ارسال‌کننده دارو به ایران و حجم محموله ارسالی را اعلام نکرد اما گفت که نوع دارو مربوط به سرطان است.

بیشتر در این باره: سازوکار بشردوستانه سوئیس برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران فعال شد

در همین روز، شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا ضمن تأیید این خبر گفت: «این محموله حاوی داروهای ضد سرطان است و ۵۰ شرکت تاکنون برای فعالیت در این کانال مالی با ایران ثبت نام کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای انجام معاملات هستند.»

دولت سوئیس می‌گوید که این سازوکار توسط سوئیس و در همکاری نزدیک با نهادهای مسئول در آمریکا و ایران و همین‌طور تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های سوئیسی راه‌اندازی شده است.

بر اساس این سازوکار، وزارت خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های دخیل تضمین‌های لازم را می‌دهد که معاملات مالی آنها براساس مقررات ایالات متحده انجام خواهد شد.