تاکید دوباره مطهری: به علت نیاز به چین چشم خود را بر ظلم بسته‌اند

علی مطهری

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس ایران، روز چهارشنبه به نقل از یکی از مقامات عالی وزارت خارجه ‌دلیل سکوت حکومت در برابر «جنایت‌های» دولت چین در قبال مسلمانان این کشور را «نیاز اقتصادی» عنوان کرد.

آقای مطهری در گفت‌وگو با سایت عصر ایران ضمن اشاره به «بی‌تفاوتی» حکومت ایران در قبال رفتار دولت چین با مسلمانان این کشور گفت: «چندی پیش علت سکوت ایران را از یکی از مقامات عالی وزارت امور خارجه پرسیدم. او گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت هستیم. گفتم مگر مجبورید رابطه با سایر نقاط دنیا را به این‌جا برسانید که در دامن چین بیفتید.»

این نماینده سابق درباره نقض حقوق شهروندی مسلمانان در چین از سوی دولت این کشور گفت: «دولت چین مسلمانان این کشور را به فراگیری زبان چینی و صحبت کردن و نوشتن فقط به زبان چینی و عدم استفاده از زبان قومی آن‌ها مجبور می‌کند و بنا دارد که آن‌ها را از فرهنگ اسلامی خود دور کند. بسیاری از مساجد را در سین کیانگ تخریب کرده‌اند و اجازه مراسم مذهبی را نمی‌دهند. حتی زنان آن‌ها را عقیم می‌کنند تا جمعیت آنها افزایش پیدا نکند.»

بیشتر در این باره: تفسیرهای تازه اصولگرایان از «خدمت چین» به اسلام‎‎


نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با انتقاد به رفتار مقامات جمهوری اسلامی بیان کرد: «مسئولان به علت نیاز اقتصادی به چین، چشمان خود را بر این ظلم آشکار بسته‌اند و سکوت اختیار کرده‌اند. اگر ادعای اصولگرایی و آرمان‌گرایی داریم نباید نسبت به این گونه مسائل بی‌تفاوت باشیم.»

در چند روز گذشته دو توئیت علی مطهری درباره وضعیت مسلمانان در چین که یادآور استانداردهای دوگانه جمهوری اسلامی در قبال مسلمانان است، موجب بحث‌های گسترده‌ در میان چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها شده است.