لویه جرگه مشورتی برای تعیین سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان آغاز شد

۳۲۰۰ نفر از ریش‌سفیدان رهبران قبایل افغانستان در لویه جرگه شرکت دارند

در ادامه روند مذاکرات صلح افغانستان، لویه جرگۀ مشورتی صلح روز جمعه، ۱۷ مرداد، برای تعیین تکلیف سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان در کابل آغاز به کار کرد.

به گزارش رادیو آزادی، لویه جرگه که جلسه‌ای از ریش‌سفیدان و رهبران قبایل افغانستان است، در پی درخواست هفته پیش اشرف غنی، رئیس‌ جمهور افغانستان، برگزار شده که گفته بود بر اساس قانون اساسی، «صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد و در مورد سرنوشت آنها لویه جرگه مشورتی را فرا می‌خواند».

به‌ گفتۀ دولت افغانستان، این ۴۰۰ زندانی طالبان به ارتکاب جرایم سنگین متهم‌اند، اما نتیجه حاصل از این جرگه می‌تواند به روند مذاکرات صلح در افغانستان کمک کند.


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در واکنش به این اقدام دولت افغانستان، با انتشار پیامی در توئیتر از شرکت‌کنندگان در لویه جرگه مشورتی صلح تقدیر کرد و نوشت: «پس از ۴۰ سال جنگ و خون‌ریزی و ویرانی، طرفین آماده آغاز فرایندی سیاسی برای دستیابی به یک توافق برای مذاکرات‌اند.»

عنایت صافی، عضو کمیته روابط عمومی لویه جرگه مشورتی صلح، نیز شب گذشته به رادیو آزادی گفت: «در این جرگه حدود ۳۲۰۰ تن اشتراک خواهند کرد.»

برگزاری این اجلاس مشورتی در حالی است که طالبان در اعلامیه‌ای گفته‌اند این جرگه به بهانه سرنوشت زندانیان برگزار می‌شود، اما ممکن است از آن برخلاف صلح و آرزوهای مردم افغانستان استفاده شود.

لویه جرگه مشورتی صلح برای تعیین تکلیف سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان تا سه روز ادامه خواهد داشت.